5 feb

Rondleiding VSO cluster 3

Gisteren was het de dag van de rondleiding op VSO cluster 3. Na de zomervakantie de nieuwe school van Lukas. De school zit in hetzelfde gebouw als VSO cluster 4. De huidige school van mijn twee pubers. Alleen gaan zij door de groene deur naar binnen en gaat Lukas straks door de gele deur naar binnen aan de andere kant van het gebouw.

Het gebouw is dus voor mij behoorlijk bekend. Ik vind inmiddels blindelings mijn weg in het cluster 4 gedeelte en het stuk waar je de herindicaties kunt inleveren. (speel met belangrijke papieren liever zelf de postbode). Maar het cluster 3 gedeelte is compleet nieuw voor mij.

Beneden wordt ik opgevangen door de teamleidster van het vso. Deze school heeft 3 leerroutes:

–        Leerroute 1 => gericht op uitstroom naar vervolgonderwijs

–        Leerroute 2 => gericht op uitstroom naar arbeid of arbeidsmatige dagbesteding

–        Leerroute 3 => gericht op uitstroom naar arbeidsmatige, activiteitgerichte of ervaringsgerichte dagbesteding

Wij richten onze pijlen en Lukas :) , op leerroute 1!

De teamleidster vertelt dat ze een kleine school zijn met maar 75 leerlingen. De niveaus die je bij hun op school kan doen zijn beperkt tot vmbo en havo. Omdat er maar zo weinig leerlingen zijn, heeft de school bepaalde keuzes moeten maken. Met als gevolg dat niet alle profielen worden aangeboden.

Dat is even slikken want het lijkt er op dat Lukas een bèta kind is en er is op deze school dus geen profiel Natuur & Techniek voor de Havo. Maar voor we daar verder over praten geeft de teamleidster eerst een rondleiding.

De klassen zijn rustig en gezellig. Deze hele vleugel van het gebouw is zelfs tijdens de pauze nog behoorlijk rustig. Precies wat Lukas nodig heeft. Er zijn 4 gym lokalen. De rolstoelers gymmen met elkaar en ook de kinderen die zelfstandig kunnen lopen gymmen met elkaar.

De mentor en het mentorlokaal zijn de spil. Op deze school wisselen niet de leerlingen van lokaal, maar de docenten. Er is veel ruimte voor het leren van sociale vaardigheden en de eventueel benodigde therapieën.  De lestijden staan vast, net als bij het speciaal basisonderwijs. Geen uitvaluren.

Een prima plek voor Lukas om zich te ontwikkelen en te groeien en steviger in zijn schoenen te komen staan. Maar dan komen we weer terug op het cognitieve gedeelte… Er zijn maar weinig Havo leerlingen en meestal niet met zo een hoog werktempo als Lukas. Ook hebben ze nog nooit eerder zo een jonge leerling op school gehad. Meestal zijn ze juist ouder dan gemiddeld en hebben ze meer tijd voor het cognitieve gedeelte nodig. Tja, daar heeft Lukas met zijn enorme werktempo geen last van.

Het komt er dus op neer dat Lukas vooral zijn eigen leerlijn in de klas zal gaan volgen… En dat voor een kereltje wat erg dol is op samenwerken. Waar doen we goed aan?

Aangezien voor mij de sociale en emotionele ontwikkeling van Lukas op dit moment veel belangrijker is dan zijn cognitieve ontwikkeling meld ik hem meteen aan voor deze school.

Deze beslissing geeft rust en Lukas zit dan volgend schooljaar in een veilige omgeving waar hij kan laten zien wat hij in combinatie met zijn autisme op cognitief gebied aankan.

En als dan de invoering van passend onderwijs komt, dan kijken we weer verder. Maar komend schooljaar zit hij goed!

 

Een gedachte over “Rondleiding VSO cluster 3

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


negen − = 4

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>