23 jan

Lukas, autisme en een cluster 3 indicatie

Lukas zit al twee jaar op een cluster drie basisschool. Nu krijg ik regelmatig de vraag waarom hij op een cluster drie school zit en niet op een cluster vier school….

Voor leerlingen die lichamelijk, zintuiglijk of verstandelijk gehandicapt zijn, is er speciaal onderwijs. Speciaal onderwijs is verdeeld in vier clusters:

Cluster 1: visueel gehandicapte kinderen of meervoudig gehandicapte kinderen met een visuele handicap

Cluster 2: dove of slechthorende kinderen, kinderen met ernstige communicatiemoeilijkheden of meervoudig gehandicapte kinderen die één van deze handicaps hebben

Cluster 3: lichamelijk gehandicapte kinderen, zeer moeilijk lerende kinderen (ZMLK) en langdurig zieke kinderen met of zonder  een lichamelijke handicap, of meervoudig gehandicapte kinderen die één van deze handicaps hebben

Cluster 4: zeer moeilijk opvoedbare kinderen (ZMOK), kinderen met gedrags- en/of psychiatrische stoornissen, zoals ADHD, autisme, ODD, CD (Antisociale gedragsstoornis), , Gilles de la Tourette, hechtingsproblematiek etc.

Lukas heeft de diagnose autisme en adhd. De diagnose DCD  heeft Lukas net niet gekregen. Waarschijnlijk omdat hij al vanaf 6 weken oud fysiotherapie krijgt en wij elke dag zijn blijven oefenen met hem.

DCD staat voor de Engelse term Developmental Coordination Disorder en is de naam die gegeven wordt aan kinderen die moeite hebben met het coördineren van hun bewegingen en het aanleren van verschillende activiteiten. Vrij vertaald wordt het daarom ook wel een coördinatie ontwikkelingsstoornis genoemd.

Twee jaar geleden was Lukas fysiek en geestelijk een heel kwetsbaar jongetje wat naar ons idee en dat van de hulpverleners, ondergesneeuwd zou worden op een cluster 4 school waar ook veel kinderen met gedragsproblemen zitten. Vandaar dat we in overleg met alle betrokkenen en de cluster 3 school, een poging hebben gewaagd voor een cluster 3 indicatie.

Doordat Lukas de diagnose DCD niet heeft gekregen werd hij in eerste instantie afgewezen voor cluster 3. Maar naast zijn autisme en adhd, heeft Lukas ook een zwakke long, astma en destijds een motorische achterstand vooral op fijn motorisch gebied. Zijn hypermobiliteit maakte het allemaal ook een stuk lastiger voor hem.

Met al deze factoren bij elkaar hebben we het voor elkaar gekregen om hem via een observatieplek toch op de cluster 3 school te krijgen. En het bleek al heel vlot dat Lukas daar ontzettend goed op zijn plek was en de ruimte kreeg om zich op alle vlakken te ontwikkelen. Na een half jaar werd de observatieplek omgezet in een definitieve cluster 3 indicatie voor 3 jaar.

Nu zijn we twee jaar verder en heeft Lukas zich enorm goed ontwikkeld. Hij staat steviger in zijn schoenen, leert goed en kan inmiddels om hulp vragen. Alleen heeft hij zo goed en snel geleerd, dat hij een jaar eerder klaar is dan normaal. Lukas wordt in januari 2013 elf jaar en zit in groep 8.

Dus na twee jaar te hebben kunnen genieten van zeer passend onderwijs voor Lukas, staan we weer voor de vraag: wat nu?

Lukas is cognitief erg sterk en heel snel van begrip, maar hij is nog erg jong. Niet alleen in kalenderleeftijd, maar ook in zijn beleving…. Fysiek komt de puberteit eraan maar geestelijk nog lang niet…

Inmiddels heeft Lukas een iq test en een observatie achter de rug. De conclusie daaruit is, dat hij het heel goed doet in kleine gestructureerde rustige groepen. Hij werkt vaak met een koptelefoon op.

En weer komen we hetzelfde probleem tegen. Lukas is te kwetsbaar en te jong voor regulier  en cluster 4 voortgezet onderwijs. Eigenlijk blijft er maar één logische vervolg school over. Voortgezet cluster 3 onderwijs.

Afgelopen vrijdag kwam het verlossende belletje. VSO cluster 3 school wil het gaan proberen met Lukas. Wat een opluchting. We hebben een plekje.

Is het een passend plekje?
Ja, behalve op cognitief. VSO cluster 3 gaat niet hoger dan Havo. Dat was even slikken voor hemzelf want hij wil graag leren en uitdaging hebben. Zelf heb ik zoiets van laat eerst maar eens zien hoe je voortgezet onderwijs aankunt in combinatie met je autisme en adhd… Gaat dat goed dan kijken we daarna wel weer verder….

Jammer genoeg is het wel een plekje met een kanttekening:
Lukas zijn indicatie loopt af in 2014 tegelijk met de invoering van passend onderwijs. Omdat hij motorisch helemaal is bij getrokken is de kans heel klein dat hij na de zomer van 2014 op cluster 3 onderwijs mag blijven….

Maar dat zien we dan wel weer. Voorlopig heeft hij een plekje waar hij sociaal-emotioneel kan groeien en kan leren omgaan met zijn autisme/adhd en de sociale wereld om hem heen. Daarna komt het cognitieve….

Wordt vervolgd…..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


vijf − 1 =

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>