28 jan

Leren, wat is dat?

Vorige week had Lukas zijn Engels boek mee naar huis genomen. Er kwam een toets aan dus er moest geleerd worden. Prima! We hebben even samen overlegd wanneer hij wilde leren. In het weekend, op zaterdag en zondag!

Nu heeft Lukas een extreem goed geheugen waar hij naar 1 keer lezen al veel stof in heeft zitten. Tot nu toe hield leren voor hem in, dat hij het even doornam en dan was het goed.

En toen was het zaterdag! Ik vraag Lukas of we Engels zullen gaan leren. Dom natuurlijk, want op een vraag kun je nee zeggen! En dat was precies wat Lukas zei. Nee! Hij vond het niet belangrijk genoeg. Tja en wat doe je dan? Ga ik het op de spits drijven en doorzetten met het gevolg dat hij boos en overprikkeld raakt waardoor er als nog niet geleerd wordt? Of wacht ik af om te kijken of hij er zelf nog op terug komt?

Ik kies voor het laatste. Komt hij er niet op terug dan wordt dat een mooi leerpuntje voor hem.

Het is zondag. We hebben net geluncht. Toch wel tot mijn verbazing geeft Lukas aan dat hij zijn Engels wilt leren. Hij heeft ook helemaal in zijn hoofd hoe hij het gaat doen. Zijn vader gaat de woorden opzeggen net zoals de juf altijd doet en dan schrijft hij ze op. Zonder erbij na te denken vragen we hem of hij niet eerst moet leren…… Dit is toch leren geeft hij aan.

We gaan mee in zijn idee en zijn vader geeft hem een dictee. Daarna gaan ze nakijken. Meer dan de helft fout….. Oeps, die komt hard aan. Lukas raakt meteen compleet overprikkeld en er is niets meer mee te beginnen. We wachten tot hij tot rust is gekomen.

In de tussentijd probeer ik te bedenken wat er mis is gegaan…. Met de burn out gaat dat tegenwoordig stukken langzamer, maar dan valt toch het kwartje. BAM! Het arme kereltje heeft geen flauw idee wat leren is. Dat is hem nog nooit uitgelegd.

Als Lukas is gekalmeerd ga ik even rustig bij hem zitten en leg hem uit wat leren is. Voor hem is het met Engels het beste als hij de woorden een paar keer opschrijft of op de computer tikt. Hij mag zelf kiezen. Vol goede moed gaat hij de woorden op de ipad intikken. Als hij klaar is gaat hij spelen. Na het avondeten vraagt hij uit zichzelf om een nieuw dictee. Dit keer heeft hij maar twee fout! Hij is helemaal gelukkig en wij koppelen natuurlijk meteen terug dat dit het resultaat van het leren is!

Het is heel fijn dat Lukas snel van begrip is en een heel goed geheugen heeft. Maar daardoor heeft hij bepaalde leervaardigheden nog niet ontwikkeld en heeft hij het idee dat het meeste wel vanzelf gaat of komt!

Volgens mij hebben we nog leerpuntjes genoeg voordat hij na de zomervakantie naar de Havo speciaal onderwijs gaat!

2 gedachten over “Leren, wat is dat?

  1. Hier een dergelijke ervaring gehad, met alle frustraties die erbij kwamen. Valt me op dat er weinig aandacht wordt gegeven op school aan ‘hoe leer ik’. Uiteindelijk accepteerde Wouter mijn aanwijzingen en hebben we nu geen problemen meer met het leren van Engelse woordjes. Op naar de middelbare school!

Laat een reactie achter bij Sonja Streng ,pictoauti Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


× zes = 30

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>